måndag 4 augusti 2008

Sveriges första OS-guldtagare i Dalhalla redan i juli!

Den här bloggen startade i början av juli 2008. Då visste jag inte att jag skulle se Sveriges första men förhoppningsvis inte enda OS-guldmedaljör redan den 10 juli. Men det har visat sig att lyckan att få två av de extra biljetter som släpptes till Robert Wells och Rhapsody in Rock och som jag av en händelse råkade lägga vantarna på via Internet - också gjorde att jag och min sambo med egna ögon fick bevittna den person som sedan skulle visa sig guld värd redan innan OS i Beijing. Ja när jag gick i skolan hette det ju Peking men jag försöker hänga med i svängarna...

För nog måste det vara guld v
ärt att vinna tävlingen bland ett hunratal utvalda kompositörer och se sitt förslag segra som den officiella OS-ouvertyren i Peking, (ja det känns fortfarande mera hemtamt att skriva Peking). Uppgifterna om hur många gånger Wells OS-ouvertyr kommer at direktsändas i TV varierar men skiftar mellan 1200-3000 gånger. Och antalet miljoner människor som kommer att se och höra sändningarna är ju offantligt.

Så med STIM-mått mätt bör det väl ge en hel del guldpengar också även om dom inte är präglade i medaljform...

Men tillbaka till 10 juli och Dalhalla. Ja Dalhalla är ju i sig en stor upplevelse även utan artister eller uppträdanden.

Scenen sedd bakifrån och med den smaragdgröna sjön i en båge framför och bakom scenen
.




Klicka på bilderna för förstoring!



Så här med nästan två och en halv timme kvar till föreställningen var det inte många personer på plats. Men för att få de bästa onumrerade platserna på de extrainsatta läktarna längst bak var det bra att komma i god tid.



Redan 19.45, en kvart före konsertens annonserade start började ett förband spela, ett fåtal musiker som sakta ökades på i antal.


Det visade sig vara den kände musikern Robert Wells förband som mjukade upp både sig själva och publiken...

Men efter en kvart blev det fullt ös med Robert Wells och Rhapsody in Rocks 50:e utsålda konsert i Dalhalla sedan 1998.


Det skulle ta för stor plats att räkna upp alla namn på musiker, dansare sångare... ja det är ett imponerande sällskap Rhapsody in Rock! Och de bjöd verkligen på mycket för pengarna. När mina knän inte längre klarade det allför korta avståndet till extrabänken framför var det bara en halvtimme till midnatt. Men konserten var fortfarande i full gång.

Den enda lilla missräkningen var att min tidigare elev vid Uppsala universitet, dåvarande kandidaten, numera komikern Mikael Tornving hade blivit sjuk och inte kunde delta i rapsodin. Sen kan man ju undra hur undervisningen egentligen var när Mikael varken blev personalchef eller ens löneassistent som vi lärare kanske trott - utan komiker?

Men han har ju klarat sig bra ändå! Och det gjorde också hans inhoppare, traktens son - eller kanske sonson: Lennie Norman.

Min sista bild från evenemanget togs 20 minuter före midnatt från samma plats som den första bilden från halv sex. Men nu var sikten skymd av rök från fyrverkerier och luften var mättad med musik, skratt och applåder och mina knän var ömma men natten var ljum och vi var bland de första att köra ut från parkeringen efter en minnesvärd kväll i Dalhalla.

Inga kommentarer: