söndag 10 augusti 2008

OS är igång och alla tider är upp och ner...

OS-invigningen blev en mastig föreställning, helt enligt förväntningarna och tävlingarna lär väl bli likadana och kanske mer än vad man orkar ta in och njuta av under den begränsade tiden. Kanske man måste begränsa sig och bara intressera sig för en eller ett fåtal grenar för att orka med?

Själv väljer jag i så fall att i första hand titta på damtennisen. Kan det vara något att titta på? Ja om man är tennisintresserad men tappat intresset lite för herrtennisens topp genom den dominans som schweizaren Roger Federer har stått för i flera år och med den sedan nästan ohotade kronprinsen Rafael Nadal från Mallorca långt flre alla andra... ja då har damtennisen varit mera dynamisk om man bortser från Justine Henin
som fram till i maj i år var lika överlägsen som Federer men då plötsligt drog sig tillbaka. Men under och efter Justine har det varit en spännande kamp om poäng och ranking och ganska stora förändrinar sker hela tiden.

Så inför OS har 64 kvinnliga spelare kvalificerat sig för spel. En av mina stora favoriter Maria Sjarapova, Ryssland har tillsammans med dagens världsetta
Ana Ivanovic, Serbien och Lindsay Davenport från USA dragit sig ur p.g.a. skador. Men många favoriter finns kvar: Systrarna Serena och Venus Williams från USA, Gisela Dulko från Argentina, Sania Mirza från Indien, Tatiana Golovin från Frankrike... Ja det finns många jag hoppas på, och kanske särskild några av de spelare jag sett i verkligheten: Maria Kirilenko från Ryssland, Dominika Cibulkova från Slovakien, Shahar Peer från Israel, Edina Gallovits från Rumänien och en hel del spanjorskor.

Jag har förresten gjort en egen tabell över de 100 högst rankade kvinnliga tennisspelarna i världen idag. Den kan du se om du klickar här. De 64 som kommer att spela om de olympiska medaljerna finns här. Mina två mycket personliga favoriter som jag önskar skulle vinna och som jag såg och träffade i Barcelona i juni är
Maria Kirilenko och Dominika Cibulkova. Men de jag skulle satsa mina pengar på om jag hade några är Jelena Jankovic, systrarna Williams, USA och Dinara Safina, Ryssland. Spännande att se vem som vinner. Och herrtennisen är nu spännande igen.

Inga kommentarer: