måndag 30 mars 2009

Kanske för flygintresserade?

Har du också upptäckt att det finns hur mycket som helst på Internet? Mycket av det som kan vara intressant upptäcker man av en slump. Så var det för mig när jag första gången såg webbplatsen "flygradar.nu".

På webbsidan kan man se en karta över Sverige och en del av grannländerna om man vill, man kan zooma in och ut. På kartan finns gula flygplansikoner... ja det är väl bäst att vi tittar på en bild hur det kan se ut:

Skärmbild från flygradar.nu kl. 11.17 idag 2009-03-30

På skärmbilden har jag klickat på en flygplans-ikon som då rödmarkeras. Då visas också information om planet som kan ses i den ruta som uppträder i övre högra hörnet av kartan. Här har jag markerat ett flygplan som är på väg från Arlanda till New York. De gula ikonerna flyttar sig ryckvis men det ger en bra bild av hur fort det går att ta sig fram med flyg. Nu är det inte alla flygplan som syns på kartan. Det är bara de som har en viss typ av transponder (sändare-svarare) men det har de flesta större flygplan som flyger i internationell trafik men också en del av inrikesflyget. Däremot kan dusäkert inte se din grannes plan om han/hon är sportflygare och är uppe och flyger.

Mer information finns på webbplatsen. Klicka på de olika menyerna och karttyperna och leta dig fram till det du tycker är den bästa inställningen för dig.

För flygrädda - som min förra arbetskamrat Tommy från Hällabrottet - kan det vara en bra träning att då och då titta på flygtrafiken på flygradar.nu och se hur många flygplan som snabbt avverkar enorma sträckor utan att man hör något om flygolyckor. Då kanske han så småningom kan känna sig trygg att ta flyget till Rivieran på semester. Det är säkert inte farligare än att köra bil dit, och billigare.

Sen kan det vara trevligt att se åt vilket håll man flyger om man t.ex. startar från Arlanda och ska till New York. Jag blev själv förvånad när jag första gången flög till USA och flög ut över mellersta Dalarna, öster om där jag bor nu. Jag som inte tänkt efter trodde att man kanske flyger ut över Västkusten om man ska över Atlanten till New York och sen flög vi ut norr om Trondheim! Det var ungefär 90 grader feltänkt. Men bollen är rund liksom jorden och tittar man på en jordglob förstår man.

För att komma direkt till kartan med flygplanen kan du använda den här länken:

http://www.flygradar.nu/flygradar.php

Inga kommentarer: