tisdag 18 oktober 2011

Vad är jazz och vad är humor

Att definiera ett begrepp är inte alltid så lätt. Det gäller antingen att med kända termer beskriva något som hittills är okänt. En sådan definition kallas konnotativ eller abstrakt.

En annan typ av definition som kallas denotativ eller konkret innebär att man pekar ut ett objekt som tillhör den grupp av objekt som det utpekade objektet hör till.

Det där var väldigt teoretiskt och svårt att förstå. Det kanske blir lättare med ett exempel: Anta att vi ska definiera begreppet katt.

Den abstrakta definitionen skulle kunna börja med något i stil med... En katt har fyra ben och en svans. Den har mjuka hårlösa dynor under fötterna och däremellan vassa klor...

En konkret definition av katt går till så att man letar på en katt, visar upp den och säger: Det här är en katt.
 
Nu har den tekniska utvecklingen lett till nya möjligheter till att förstå begrepp. Jag tänker t.ex. på videowebbplatsen youtube.

Den som läst en del i mina bloggar har nog inte undgått att förstå att jag är intresserad av jazz. Min tanke var att om jag söker på ordet jazz på youtube så måste den första träffen vara ett gott och typiskt exempel på jazz. Jag sökte och det här blev den första träffen:
 
 
Själv tycker jag att det här är ett mycket bra exempel på jazz så metoden verkar vara lyckad.

Jag testade sen samma metod för begreppet humor. Den första träffen på youtube blev då den här videon:


Det här tycker jag inte är humor men jag känner igen det från USA där det finns flera TV-program som bygger på att människor eller djur råkar illa ut och säkert också gör sig illa. För mig stämmer inte det här programmet med begreppet humor. Men det är försås också en fråga om tycke och smak.

Inga kommentarer: