lördag 30 oktober 2010

Dags att säga adjö - Time to say Goodbye

 
 Idrott är någonting som kan förena nationer och människor på ett sätt som helt klart motarbetar de konfrontationer som finns mellan olika nationaliteter, stater, religioner och andra egenskaper som håller isär oss människor. Idrott är ett språk som vi förstår över nationsgränser och andra gränsdragningar.

Likadant är det med musik. Jag skulle nog kunna leva utan idrott även om det skulle finnas en stor saknad i det livet - men utan musik? Det orkar jag inte ens tänka på. För mig är musik något nödvändigt och absolut inte ett nödvändigt ont!

Nej, musik känns för mig som ett livsvillkor. Och musik är ett språk som också förstås över alla gränser även om musiken kan vara mycket olika i olika delar av världen. Min vän Lars Persson med ett finger i de flesta musikevenemang i vår kommun skickade mig förra året en länk till en video med den 49-åriga sångerskan Susan Boyle som helt okänd slog igenom med dunder och brak i TV-programmet Britain´s Got Talent. Hon sålde mer än två miljoner CD efter att ha vunnit tävlingen.

Nu bjuder jag på en YouTube-video som ger mig en liknande känsla. Men i det här fallet är det den låga åldern som är en gåta. Ja, hör själva, en 10-åring vars dröm går i uppfyllelse när hon får sjunga duett med sin stora idol Sarah Brightman. 10-åriga stjärnskottet Jackie Evancho och Sarah Brightman i Time to say goodbye:



Visst är det en otrolig prestation av den lilla 10-åringen, ja så stor att arrangemanget anklagades för att ha fuskat och låtit någon annan sjunga det som såg ut att vara Jackie. En av domarna lät Jackie sjunga en slumpmässigt vald text vid nästa sändning för att bevisa att det var Jackie Evanchos röst som hördes i - Time to say goodbye.

1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.