onsdag 23 juli 2008

Värme och sangria i Barcelona

Det två veckorna i Barcelona var varma. Men där provade jag en svalkande dryck som jag tidigare aldrig smakat: Sangria. Vi har ju inte haft så varmt i Sverige under senare tid men nu kanske värmen kommer? Då har jag redan tränat på att göra sangria som är både god, läskande, inte för söt, inte för alkoholstark... ja kanske till och med hälsosam!

Huvudingredienserna i Sangria är rött vin, fruktjuice, fruktbitar, citrusskal och is. Sen kan man lägga till en del efter tycke och smak. Drycken är en uppfriskande sommardryck som inte behöver vara alkoholstark men ändå ofta är starkare än starköl. Så tänk på posenten! Bilkörning passa
r inte ihop med ett par glas sangria eller mer... Men för en varm sommarverandan kan den användas i Sverige likaväl som i Spanien.

Men hur gör man nu då? Egentligen skulle man nog kunna säga att för att få en sangria tar man mer eller mindre av vad som helst och blandar det enligt eget tycke och smak.

Men det blir ju lite svårt om man som jag inte hade en aning om vad sangria är. Så det här receptet har jag prövat mig fram till - efter två egna försök (plus litteraturstudier och tre provsmakningar i Barcelona):

Det här behövs:

6-8 iskuber
1 flaska kallt rödvin
Skal från ½ apelsin och ½ citron
Fruktsaft från 4 apelsiner
Fruktsaft från 2 citroner
3 dl apelsinjuice
50 cl sodavatten eller annat kolsyrat vatten med eller utan fruktsmak
1-2 matskedar honung
1-1½ tesked kanel
Myntablad

Så hör gör man

Lägg iskuberna i en stor kyld skål och häll över vinet.
Skär skivor av en apelsin och en citron. Lägge dem i vinet.
Pressa ur fruktjuicen ur resten av apelsinerna och citronerna och häll det över vinet.

Häll upp apelsinjuicen i en liten skål och tillsätt honung och kanel och rör om tills honungen löst sig.

Häll apelsinjuicen och soda i den stora skålen och låt det stå kallt 15-20 minuter.
Servera!

Inga kommentarer: